Welkom in de Leerkuil!

De Leerkuil - enkele afbeeldingDe Leerkuil als tool voor leren

De Leerkuil is een tool die het aangaan van een leerproces met uitdaging(en) duidelijk zichtbaar maakt. Het geeft de verschillende fases van leren weer in een overzichtelijke metafoor die van jong tot oud aanspreekt.

Er zijn verschillende versies van De Leerkuil, die ooit door James Nottingham (van Challenging Learning) geïntroduceerd werd. De versie die wij gebruiken kan je als volgt inzetten:

Iedereen kent zo’n moment wel in een leerproces: je denkt dat je een taak wel even gaat doen, maar dan valt het na een tijdje toch tegen. Je raakt gefrustreerd en weet even niet meer óf en hóe je verder moet. Je kunt op zo’n moment zeggen dat je ‘onderin de Leerkuil zit’.

Hoe de Leerkuil werkt:

In de Leerkuil sta je eerst linksboven voor een uitdaging of doel. Misschien weet je nog helemaal niet dat je een kuil in zal glijden en verwacht je dat je ‘wel eventjes naar de overkant springt’. Maar al gauw blijkt de taak toch wat lastiger dan je denkt en krijg je gedachtes als ‘Dit is toch wel erg lastig’, ‘Dit is te moeilijk voor mij’ of ‘Ik ben hier echt slecht in’. Het gaat niet meteen zoals je voor ogen had en zo glij je de Leerkuil in. Dit kan zowel positieve als negatieve gevoelens oproepen.

Onderin de kuil staat een muurtje. Deze staat symbool voor een cruciaal moment in je leerproces: kies je ervoor om deze muur af te breken en door te zetten, of kies je ervoor om dit niet te doen? Uiteraard is het een legitieme keuze om op dit moment te kiezen om te stoppen met je uitdaging en terug te klimmen naar je beginpunt. Of je gaat even tegen het muurtje zitten om even uit te rusten en te wennen aan het idee van de uitdaging.

Wanneer je wel besluit om het muurtje af te breken, dan is het verstandig om na te denken HOE je dat gaat doen: welk gereedschap heb jij al in je symbolische gereedschapskoffer dat je kunt gebruiken om de taak te doen slagen? Je kunt hierbij denken aan strategieën op taakniveau, zoals ‘beginnen bij het begin’, ‘om hulp vragen’ of ‘opnieuw beginnen’. Maar ook aan het gebruiken van helpende gedachtes en groeitaal: “Ik ga mijn best doen”, “Alle begin is moeilijk, ik zet door” of “Ik kies handige strategieën, dus ik vertrouw op mezelf dat ik er ga komen”. Je probeert je emoties te managen op dat moment om je doel te kunnen bereiken.

Zo klim je, langzaam of snel, de Leerkuil uit. Op een gegeven moment merk je: ik ben er! Dit is het moment om je prestatie te vieren en terug te kijken naar de kuil: wat heeft me hier nu het meest geholpen? Welke woorden zei ik tegen mezelf toen ik de kuil in gleed en waren deze reëel? Welke taal hielp me juist naar boven? Wat neem ik mee naar een volgende Leerkuil?

Leren = Leerkuilen doorlopen

Een leerproces is eigenlijk een aaneenschakeling van meerdere leerkuilen. Op het moment dat je bijvoorbeeld een deelvaardigheid bereikt, kom je vanzelf voor een volgende uitdaging te staan. Leerkuilen kunnen ook ondieper worden naarmate je ergens beter in wordt. Je ervaring zorgt ervoor dat je de kuil gemakkelijker door komt: je weet welke strategieën werken in bepaalde leersituaties en je krijgt meer grip op je gedachten en emoties die tegenkomt in het leerproces. De Leerkuil geeft je dus vele handvatten om inzicht te krijgen in welke situatie je je bevindt en hoe je je kunt gedragen om je doel te bereiken.

Meer over de Leerkuil? Check ons webinar, het e-book en de posterset!

Meer over de Leerkuil vind je in:

  • enkele keren per jaar geven wij een webinar , hierin leer je alle ins en outs van de Leerkuil
  • het e-book met álle afbeeldingen van de Leerkuil en achtergrondinformatie/tips

De Leerkuilposter kun je vanaf nu gratis downloaden uit onze bibliotheek. Hiervoor vragen we je om je eenmalig aan te melden met je mailadres.

Heb je je eerder al aangemeld? Gebruik dan de link uit de mail die je bij je aanmelding gekregen hebt.

Ben je de mail kwijt? Meld je dan aan met een nieuw mailadres en bewaar de link naar de bibliotheek goed! Je kunt geen nieuwe toegangslink aanvragen op een gebruikt mailadres.