Groeitaal gaat verder dan het woordje NOG aanleren

Een tijd geleden observeerde Lonneke bij een klassenbezoek een meisje, Saar. De reden van het bezoek: Saar had een grote hekel aan het vak rekenen.

Na een paar minuten zelfstandig werken raakte Saar flink geïrriteerd. Ze duwde haar lesboek weg en mopperde hardop: ‘ik kan het gewoon niet’.

Saar merkte dat Lonneke haar gezien en gehoord had en schrok flink. Daarna checkte ze direct of haar juf het misschien ook gezien of gehoord had. En meteen daarna verbeterde ze zichzelf, met nog even grote irritatie op haar gezicht: ‘ik kan het nóg niet’.

Wat hier gebeurde was interessant. Want Saar had al wat mindsetlessen gehad. En had daar groeitaal geleerd: gebruik de kracht van het woordje nog in je zin!

Maar bij Saar werkte het niet. Waarom? Omdat ze er niet in geloofde. Ze deed een ‘trucje’ met het woordje nog. Eigenlijk deed ze alsóf ze een groeimindset had.

Enkele keren per jaar geven wij een heel webinar over Groeitaal!

Klik op de knop voor meer info.

Ik wil meer weten over dit webinar!

Groeitaal als oplossing?

Carol Dweck noemt dit een ‘valse mindset’ en die komen ook wij met regelmaat tegen. Groeitaal, en de groeimindset natuurlijk ook, is geen trucje, geen korte termijnoplossing.

De groeimindset groeit in een omgeving creëren waarin we getriggerd worden om onze vaste overtuigingen steeds wat meer los te laten, en groeiovertuigingen aan te nemen. Zo kunnen we optimaal leren en groeien.

Groeitaal is daarbij een heel waardevol instrument omdat de feedback je enorm kan sturen in je overtuigingen.

Om kinderen als Saar te helpen een paar tips:

  • Ga regelmatig met elkaar in gesprek en maak jullie overtuigingen bespreekbaar
    (gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Groeikaarten)
  • Laat haar door middel van verschillende activiteiten ervaren wat het woordje NOG met je doet
    (bied uitdagingen aan op een ander vlak en maak dan de transfer naar het rekenen)
  • Geef haar inzicht in hoe enorm plastisch haar brein is
    (geef les in breinologie! Hierover meer in onze mappen Groei in je Groep!)
  • Leer haar door oefeningen dat ‘iets kunnen’ een kwestie van is van handige strategieën, oefenen , fouten maken en doorzetten
    (deze vind je bijv. in onze mappen Groei in je Groep!)
  • En tot slot: wees heel bewust van je eigen mindset, taal en handelen. Dit heeft enorm veel invloed op kinderen als Saar!
    (en als je daar meer over wil leren, dan zijn onze trainingen en webinars een uitstekend startpunt!)

Wanneer je deze zaken telkens in je taal en houding terug laat komen, zal Saar op den duur ervan overtuigd raken dat ze ergens NU NOG niet goed in is. Maar dat dit wel kan komen.

Een waardevol inzicht naar ons idee!