Afgelopen week deelden we op Facebook en Insta de allereerste quote die we als Platform Mindset 7 jaar geleden de wereld in slingerden:

“Wat als we de O van Onvoldoende en de M van Matig eens zouden vervangen door de N van Nog Niet?”

We vroegen jullie of deze quote nog actueel was en daar kregen we een boel reacties op, waarvan we de highlights graag even voor je onder elkaar zetten:

Hartjes, vlammetjes en andere enthousiaste emoji’s

Rashnie reageert al snel enthousiast: ‘Wat een mooie quote, die ga ik delen en verspreiden.” Ook schrijft ze dat ze benieuwd is of de quote effect heeft gehad in die afgelopen 7 jaar. Wij dus ook!

Er zijn veel enthousiaste reacties, en Chantal herkent de ‘theorie’ van Dweck hierin: “Heel mooie levensles. Ook wel ‘the power of yet’ genoemd 😁 Ik gebruik het ook altijd in de klas.”

Henriette somt op welke voordelen er zijn om dit te gebruiken: “Nog niet’ geeft aan:

  • Dat ze in een leerproces zitten
  • Dat ze het opnieuw/anders mogen proberen.
  • Dat fouten maken mag om dichterbij het doel te komen
  • Dat oefenen erbij hoort en doorzetten loont.
  • Nóg niet… betekent ook dat je wel richting het doel gaat.”

Kritische blik

Maar er komen, terecht, ook kritische geluiden. Joyce geeft aan dat de intonatie heel belangrijk is bij Nog Niet:

“En dan met de juiste intonatie. Niet: nóg niet gehaald, poeh hé jij doet er lang over. Maar: nog niet, maar het komt wel. Daar ben ik van overtuigd!”

Het is natuurlijk lastig om die intonatie op papier goed over te laten komen, dus daar zit zeker een risico als je de N van Nog Niet gebruikt als beoordeling in bijvoorbeeld een verslag.

Op de school van Leony gebruiken ze de term ‘nog niet voldoende’ en daarover zegt ze: “Maar ook dat vind ik beladen klinken voor leerlingen die een enorme inzet laten zien en voor wie dat onderdeel pittig is. Dus aandacht voor het leerproces is ook hierbij belangrijk, vind ik.”

Ook Schiltje geeft dit aan: “ik zag pas ook een rapport (groep 2) met veel N-tjes er op. Nog steeds niet echt motiverend. Hier was dat de N van nog niet.”

Marieke heeft wel een idee hoe dat komt:

“Ontkennende woorden (niet, geen, maar, alleen etc) hebben sowieso een lage trilling (kunnen leiden tot vastdenken). Dan liever inderdaad iets met bijna, in ontwikkeling.. woorden waar een opwaartse beweging in zit (groeidenken).”

Andere suggesties

Er komen al snel nog andere suggesties:

Nicole: “Ja of de B van bijna!”

Marjan: “of de J van …je kunt het!”
Onze aanvulling hierop, zeg liever: je kunt het LEREN.

Mamacare: “Of de O van Overvloed en M van Machtigmooi”

Saskia: “Op Weg…”

Wenke: “de B van beginnend of S van starter wellicht?”

Coachinghetzand: “Bij mijn dochter op school noemen ze het: In ontwikkeling”

Jacqueline heeft vervolgens een mooie reflectie: “Je kunt van alles verzinnen wat een beter gevoel geeft. De vraag is of je er überhaupt letters of cijfers aan moet hangen. Als je een goed kindprofiel opstelt aan het begin van een jaar met daarbij de eigen persoonskenmerken, kun je in hele toepasselijke korte bewoordingen de voortgang naar meer kennis en kunde benadrukken.”

De beste termen?

Van alle suggesties vonden wij die uit het bericht van limbana52 wel het meest groeigericht: “Op het rapport van mijn kinderen staan de volgende termen: AP= aandachtspunt, IO= in ontwikkeling, VO= voldoende ontwikkeld en GO= goed ontwikkeld. “

Toch blijft het hier ook belangrijk om de overweging van Jacqueline hierboven in je achterhoofd te houden. We kunnen groeigerichtere termen gebruiken, maar als je rapport (alleen dat woord geeft al een ‘afreken-moment-gevoel’, toch?) vol staat met AP’s, dan voelt dat wellicht toch gewoon als onvoldoendes… Bovendien: is het echt nodig om beoordelingen te geven over de ontwikkeling van een kind? Of is een reflectie erop voldoende?

Het is van groot belang dat we vooral in woorden en houding meegeven waar we écht op focussen: niet op het eindoordeel, maar op de weg die gedurende het jaar wordt afgelegd. Dat kan gelukkig op verschillende manieren en daar kan elke school zijn/haar eigen keuzes in maken!