Elke dag ben je bezig met het stimuleren van de ontwikkeling van je leerlingen. Je wilt ze niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook leren om met plezier en veerkracht te leren. Misschien heb je al gehoord van Groei in je Groep en overweeg je om ermee aan de slag te gaan, of werk je er zelfs al mee. Lees dan zeker even verder, want voordat je begint met het invoeren van Groei in je Groep in je rooster, is het belangrijk om stil te staan bij de Waarom achter je keuze.

Begin niet aan de buitenkant

Het klinkt misschien verleidelijk: je schaft de mappen aan en zet elke week een activiteit op het rooster om de groeimindset in elke klas op de kaart te zetten. Maar hiermee begin je eigenlijk aan de buitenkant van het proces… GijG is namelijk een middel, niet het doel op zich. Het risico is dat je in de valkuil stapt om te focussen op de Wat—de concrete activiteiten—zonder eerst goed na te denken over de Waarom. En dat is precies waar we veel meer impact kunnen maken!

De kracht van de Golden Circle

Hier komt de Golden Circle van Simon Sinek om de hoek kijken, een model dat helpt om je visie helder te krijgen en vervolgens nuttige stappen te nemen. De kern van dit model is simpel: werk vanuit je Waarom, richt je vervolgens op Hoe je hier aan wilt werken, en pas dan bedenk je praktisch Wat je in gaat zetten. Laten we dit eens toepassen op het gebruik van Groei in je Groep!

  1. Start met de Waarom
    Waarom wil je Groei in je Groep in je klas gebruiken? We zien veel leraren die het belangrijk vinden om kinderen, jezelf en zelfs de ouders te helpen om met meer plezier, betrokkenheid en enthousiasme te leren. Je wilt misschien dat je leerlingen fouten leren te zien als leermomenten en om door te zetten wanneer iets (nog) lastig is. Dít is je Waarom. Het is de drijvende kracht achter alles wat je doet in de klas.
  2. Denk na over de Hoe
    Hoe ga je die Waarom realiseren? Hier zie je dat het vaak spaak loopt als je alleen naar activiteiten grijpt. Natuurlijk, Groei in je Groep biedt veel leuke en leerzame oefeningen, maar dat is slechts één manier om je doelen te bereiken. Denk breder: hoe kun je in jouw lessen ruimte creëren voor fouten maken en doorzetten? Dit kan door te werken aan je eigen houding ten opzichte van leren, te werken. Hoe ga jij zelf om met uitdagingen en fouten? Hoe denk jij over de ontwikkeling van je leerlingen? Is jouw houding richting hen groeigericht? Ook kun je nadenken over de mate en manier waarop je je onderwijsaanbod differentieert en waar je op (be)oordeelt. Het gaat erom dat je methoden en de houding vindt die passen bij jouw Waarom.
  3. Kies je Wat
    Vanuit hier kom je aan bij de Wat. Dit is het moment waarop je de tools en activiteiten kiest die passen bij jouw doelen. Hier komt Groei in je Groep in beeld. Deze mappen bieden enorm veel activiteiten en mogelijkheden. Ook zijn er Groeikaarten en andere spellen zoals het Mindset Kwartet en Team Up. Welke materialen je ook gebruikt, of welke werkvormen je inzet, zorg dat je deze telkens toetst aan je eigen Waarom.

Hou je doel voor ogen

Als je de activiteiten uit Groei in je Groep stelselmatig inzet zonder een duidelijk Waarom, loop je het risico dat het ‘gewoon leuke activiteiten’ zijn voor je leerlingen in plaats van een integraal, ondersteunend onderdeel van het leerklimaat. Belangrijk is dus om regelmatig terug te keren naar je Waarom.
Waarom wil je dat je leerlingen leren doorzetten? Waarom is het belangrijk dat ze fouten durven te maken? Waarom wil je dat ze met meer plezier en betrokkenheid leren?

We zien dat scholen die het Waarom duidelijk hebben, vaak goed in staat zijn om keuzes te maken die hierbij passen. Je moet dan denken aan keuzes in:

  • de manier van reflecteren: de focus ligt veel meer op ontwikkeling in plaats van de prestatie.
  • de manier van praten over leerlingen: in formele situaties zoals een leerlingbespreking, maar ook in de wandelgangen wordt er gepraat vanuit ontwikkeling, niet vanuit vaste eigenschappen.
  • de manier van het onderwijsaanbod: er wordt bijvoorbeeld goed nagedacht over de manier waarop niveaugroepen worden samengesteld. Deze zijn bijvoorbeeld veel meer flexibel dan dat ze vast staan.
  • de manier waarop er gereageerd wordt op fouten: die zijn interessant en leerzaam en worden juist uitgelicht als een mogelijkheid tot leren of tot meer creativiteit in spel.
  • de taal die wordt gesproken: deze taal daagt uit, stimuleert om te proberen, te experimenteren, je leerzone op te zoeken en je fouten te onderzoeken.

Aldus…

Groei in je Groep is een middel om je Waarom te bereiken, niet het doel op zich. Gebruik de tools en activiteiten bewust, in dienst van jouw visie op leren en ontwikkeling. Alleen dan kun je écht groeien met je groep. Dus voordat je die mappen openslaat of een activiteit plant, vraag jezelf af: “Waarom doe ik dit?” Als dat helder is, kun je de Hoe en Wat invullen op een manier die echt impact heeft.

Wil je meer weten over Groei in je Groep? Kijk dan eens hier!