Op deze pagina lees je basis- en achtergrondinformatie over mindset.
Klik op de titel om het volledige artikel te lezen!
Digitale Mindset Boekenkast!
Wij hebben een online boekenkast gemaakt met allerlei boeken die gerelateerd zijn aan mindset. Neem een kijkje en vul ook gerust je favoriete titel aan!
Onze blogs
Groeien doe je niet alleen, maar samen met en dankzij anderen
De groeimindset wordt gezien als de overtuiging dat je door inspanning en doorzettingsvermogen iets beter kunt (leren). Maar wist je dat die mindset pas écht tot bloei komt in een omgeving van verbinding? En door in verbinding te zijn met een ander ontstaat weer de veiligheid om de groeimindset te kunnen omarmen. Groeien doe je niet alleen, maar met én mede dankzij anderen. Kritiek op de groeimindset Sommige critici [...]
Wil je even klagen of…?
Wil je even klagen of wil je er iets aan doen? Stel een leerling komt naar je toe omdat een klasgenoot continu aan zijn stoel trekt. Hoe reageer jij hierop? Wat is je eerste reactie? We zien dat veel leraren de neiging hebben om snel in te springen als een leerling met een probleem komt. Dit komt voort uit een natuurlijke behoefte om te helpen, en dat snappen [...]
Groei in je Groep: begin bij het ‘Waarom’
Elke dag ben je bezig met het stimuleren van de ontwikkeling van je leerlingen. Je wilt ze niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook leren om met plezier en veerkracht te leren. Misschien heb je al gehoord van Groei in je Groep en overweeg je om ermee aan de slag te gaan, of werk je er zelfs al mee. Lees dan zeker even verder, want voordat je begint met het [...]
Gouden weken, zet de toon met mindset
Mindset, en dan de groeimindset in het bijzonder, wordt vaak gezien als een basis voor het leren van schoolse kennis en vaardigheden. Maar dat mag je wat ons betreft wel wat ruimer bekijken. De vaste en groeimindset beïnvloeden niet alleen het leren van kennis en vaardigheden, maar óók de groeps- en identiteitsvorming van leerlingen. In de eerste weken van het schooljaar, de zogenaamde ‘gouden weken’, hebben we extra veel aandacht [...]
Groeimindset als basis voor goed burgerschap
Sinds 2021 zijn scholen wettelijk verplicht om actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Dit betekent dat jij als leerkracht of schoolleider manieren moet vinden om deze belangrijke thema’s in je onderwijs te integreren. Een sleutelconcept dat hierbij kan helpen, is de groeimindset. Maar waarom is de groeimindset zo cruciaal voor goed burgerschap? Mentale flexibiliteit en zelfvertrouwen Met een groeimindset bevorder je mentale flexibiliteit en zelfvertrouwen. Leerlingen met een groeimindset [...]
De optimale leraar-houding: groeimindset, self-efficacy en het pygmalioneffect in de klas
De optimale leraar-houding: groeimindset, self-efficacy en het pygmalioneffect in de klas Jouw eigen houding ten opzichte van leren en ontwikkeling heeft een enorme impact op je leerlingen. In dit artikel willen we je laten zien waarom het belangrijk is om je professionele leerhouding te optimaliseren. Deze leerhouding die bestaat uit drie elementen: de groeimindset, self-efficacy, en het Pygmalioneffect. We zullen eerst even deze termen kort uitleggen: Groeimindset: Vanuit [...]
Is dit je roeping??
Is dit je roeping?? Blogje van Lonneke: Na een jaar of zeven voor de klas stond ik op een kruispunt. Lesgeven was -dacht ik- niet helemaal mijn ding en ik begon me af te vragen waarom dat zo was. Ik dacht in die tijd enorm 'fixed': ik kon iets wel (goed) of ik kon het niet. En daarmee maakte ik het mezelf onbewust eigenlijk onnodig moeilijk. Ik kan [...]
Zo heb je de Leerkuil misschien nog niet ingezet, 4 tips!
Als leraar sta je elke dag voor de uitdaging om je leerlingen te begeleiden op hun reis naar kennis en begrip. De metafoor van de Leerkuil kan hierbij een waardevolle tool zijn. De Leerkuil helpt om de verwarring en uitdaging die de leerlingen doormaken tijdens een leerproces te begrijpen. Daarover schreven we eerder al eens dit artikel (basisinfo) en dit artikel (8 tips). Maar wist je ook dat de Leerkuil [...]
Gouden weken, ook voor groeimindset
Gouden weken, ook voor Groeimindset Heel veel leraren starten het schooljaar met de bekende Gouden Weken waarin gewerkt wordt aan een fijn groepsklimaat. En dat is natuurlijk superbelangrijk. Deze periode is bij uitstek geschikt om ook een stevige basis te leggen voor een op groei gericht klimaat in de klas: de psychologische veiligheid waar in deze weken doelmatig op wordt ingezet, is namelijk een hoofdvoorwaarde om goed te kunnen [...]
5 alternatieven voor ‘Goed zo!’
In een eerder artikel schreven we al over het belang van procesgerichte, specifieke complimenten. Je leest dat hier. Deze onderstaande infographic past daar heel mooi bij: hoe algemener een compliment is, hoe minder interessant deze is voor de ontvanger. Je kunt je compliment aanpassen, maar je kunt ook iets ánders zeggen dan een compliment. Daarvoor hier 5 ideeën:
De N van Nog Niet?
Afgelopen week deelden we op Facebook en Insta de allereerste quote die we als Platform Mindset 7 jaar geleden de wereld in slingerden: “Wat als we de O van Onvoldoende en de M van Matig eens zouden vervangen door de N van Nog Niet?” We vroegen jullie of deze quote nog actueel was en daar kregen we een boel reacties op, waarvan we de highlights graag even voor je [...]
Hoeveel vooruitgang boeken je leerlingen? En hoe weet je dat?
Hoeveel vooruitgang boeken je leerlingen? En hoe weet je dat? Dit zijn twee van de vragen die centraal zouden moeten staan in ons onderwijs. Het zijn ook de belangrijkste vragen die ten grondslag liggen aan Hattie's Visible Learning en Dweck's Growth Mindset. En toch blijven ze vaak onbeantwoord! Waar leg je de focus? Vaak focussen we op de prestatie om te zien hoeveel een leerling [...]
8 goede redenen om de Leerkuil in te zetten
8 goede redenen om de Leerkuil in te (gaan) zetten in je klas of coaching De Leerkuil, steeds meer leraren en coaches ontdekken de kracht en mogelijkheden ervan. Deze visuele tool biedt ontzettend veel kansen voor leerlingen -van jong tot oud!- om sterker te worden in het doorlopen van een leerproces! Hieronder zetten we voor je op een rij wat de kracht is van deze tool. En waarom [...]
Groeitaal gaat verder dan het woordje NOG aanleren
Groeitaal gaat verder dan het woordje NOG aanleren Een tijd geleden observeerde Lonneke bij een klassenbezoek een meisje, Saar. De reden van het bezoek: Saar had een grote hekel aan het vak rekenen. Na een paar minuten zelfstandig werken raakte Saar flink geïrriteerd. Ze duwde haar lesboek weg en mopperde hardop: 'ik kan het gewoon niet'. Saar merkte dat Lonneke haar gezien en gehoord had en schrok flink. Daarna [...]
De vaste mindset is NIET fout
De vaste mindset is NIET fout Dit voorjaar namen wij een podcast op over de ‘wildgroeimindset’, zoals wij die noemen. Dit is de onjuiste boodschap die mensen soms aan de groeimindset toedichten dat je álles kan, dat álles mogelijk is als je maar wil en dat je door keihard te werken álles kunt bereiken. Natuurlijk helpt het als je open staat voor groei en gelooft [...]
Achtergrondartikelen
De kracht van mindset
De kracht van mindset - Steeds meer mensen weten dat je vanuit een groeimindset veel meer open voor staat voor leren en ontwikkelen. De groeimindset komt je welzijn ten goede en je kunt je potentieel meer ontwikkelen. Het is dus niet meer dan logisch dat je benieuwd bent naar hoe je deze groeimindset kunt stimuleren. Daarover heeft Carol Dweck, de grondlegger van de mindsettheorie, veel interessants geschreven. Groeistart [...]
Feedback geven
Feedback geven - Gebruik Groeitaal! - Iedereen weet dat je het zelfvertrouwen van een kind stimuleert door hem complimenten te geven. Toch schuilt hier een addertje onder het gras. Sommige goedbedoelde uitspraken van ouders en leerkrachten kunnen namelijk een vaste mindset in de hand werken, doordat ze gericht zijn op ‘vaststaande’ talenten of intelligentie. Denk aan complimenten als: ‘Jij hebt echt een wiskundeknobbel’, ‘Weer een 9! Wat ben [...]
6 tips voor het stimuleren van de groeimindset
6 tips voor het stimuleren van de groeimindset - Iedereen heeft zowel de vaste mindset als de groeimindset in zich. Bij sommige kinderen (0-99 jaar!) is de vaste mindset echter de stem die veruit het hardste of meeste spreekt. We kunnen leren om de groeimindset meer stem te geven. De overgang van een vaste naar een groeimindset is niet eenvoudig. Alles wat het kind eerder het liefst vermeed, [...]
Hoogbegaafdheid en mindset
Hoogbegaafdheid en mindset - Hoogbegaafde kinderen denken relatief vaak vanuit een vaste mindset. Dit lijkt misschien tegenstrijdig met hun hoge iq, maar het is heel goed te verklaren. Wanneer je aan kinderen vraagt wat hoogbegaafdheid is, krijg je over het algemeen antwoorden als deze: ‘Dat je superslim bent’, ‘Het slimste kind van de klas’ of ‘Alles goed kunnen’. Kinderen (en volwassenen) gebruiken bij het beschrijven van hoogbegaafdheid regelmatig [...]
Mindset en leerproblemen
Mindset en leerproblemen - Dit soort uitspraken hoor je regelmatig bij kinderen die moeite hebben met onderdelen van de leerstof. Zeker wanneer ze hiervoor ook remedial teaching of regelmatig extra instructie krijgen, kunnen dit soort ideeën ingeprent raken in het brein van het kind. Het kind raakt overtuigd dat het gewoon niet goed genoeg is en nooit beter zal worden. Het ontwikkelt een vaste mindset. Mindset veranderen Het goede [...]