Artikelen

Artikelen2020-10-26T21:15:14+01:00

Op deze pagina lees je basis- en achtergrondinformatie over mindset.
Klik op de titel om het volledige artikel te lezen!

Digitale Mindset Boekenkast!

Wij hebben een online boekenkast gemaakt met allerlei boeken die gerelateerd zijn aan mindset. Neem een kijkje en vul ook gerust je favoriete titel aan!

Onze blogs

Zo heb je de Leerkuil misschien nog niet ingezet, 4 tips!

Als leraar sta je elke dag voor de uitdaging om je leerlingen te begeleiden op hun reis naar kennis en begrip. De metafoor van de Leerkuil kan hierbij een waardevolle tool zijn. De Leerkuil helpt om de verwarring en uitdaging die de leerlingen doormaken tijdens een leerproces te begrijpen. Daarover schreven we eerder al eens dit artikel (basisinfo) en dit artikel (8 tips). Maar wist je ook dat de Leerkuil [...]

Gouden weken, ook voor groeimindset

Gouden weken, ook voor Groeimindset   Heel veel leraren starten het schooljaar met de bekende Gouden Weken waarin gewerkt wordt aan een fijn groepsklimaat. En dat is natuurlijk superbelangrijk. Deze periode is bij uitstek geschikt om ook een stevige basis te leggen voor een op groei gericht klimaat in de klas: de psychologische veiligheid waar in deze weken doelmatig op wordt ingezet, is namelijk een hoofdvoorwaarde om goed te kunnen [...]

5 alternatieven voor ‘Goed zo!’

In een eerder artikel schreven we al over het belang van procesgerichte, specifieke complimenten. Je leest dat hier. Deze onderstaande infographic past daar heel mooi bij: hoe algemener een compliment is, hoe minder interessant deze is voor de ontvanger. Je kunt je compliment aanpassen, maar je kunt ook iets ánders zeggen dan een compliment. Daarvoor hier 5 ideeën:

De N van Nog Niet?

Afgelopen week deelden we op Facebook en Insta de allereerste quote die we als Platform Mindset 7 jaar geleden de wereld in slingerden: “Wat als we de O van Onvoldoende en de M van Matig eens zouden vervangen door de N van Nog Niet?” We vroegen jullie of deze quote nog actueel was en daar kregen we een boel reacties op, waarvan we de highlights graag even voor je [...]

Hoeveel vooruitgang boeken je leerlingen? En hoe weet je dat?

Hoeveel vooruitgang boeken je leerlingen? En hoe weet je dat? Dit zijn twee van de vragen die centraal zouden moeten staan in ons onderwijs. Het zijn ook de belangrijkste vragen die ten grondslag liggen aan Hattie's Visible Learning en Dweck's Growth Mindset. En toch blijven ze vaak onbeantwoord! Waar leg je de focus? Vaak focussen we op de prestatie om te zien hoeveel een leerling [...]

8 goede redenen om de Leerkuil in te zetten

8 goede redenen om de Leerkuil in te (gaan) zetten in je klas of coaching De Leerkuil, steeds meer leraren en coaches ontdekken de kracht en mogelijkheden ervan. Deze visuele tool biedt ontzettend veel kansen voor leerlingen -van jong tot oud!- om sterker te worden in het doorlopen van een leerproces! Hieronder zetten we voor je op een rij wat de kracht is van deze tool. En waarom [...]

Groeitaal gaat verder dan het woordje NOG aanleren

Groeitaal gaat verder dan het woordje NOG aanleren Een tijd geleden observeerde Lonneke bij een klassenbezoek een meisje, Saar. De reden van het bezoek: Saar had een grote hekel aan het vak rekenen. Na een paar minuten zelfstandig werken raakte Saar flink geïrriteerd. Ze duwde haar lesboek weg en mopperde hardop: 'ik kan het gewoon niet'. Saar merkte dat Lonneke haar gezien en gehoord had en schrok flink. Daarna [...]

De vaste mindset is NIET fout

De vaste mindset is NIET fout Dit voorjaar namen wij een podcast op over de ‘wildgroeimindset’, zoals wij die noemen. Dit is de onjuiste boodschap die mensen soms aan de groeimindset toedichten dat je álles kan, dat álles mogelijk is als je maar wil en dat je door keihard te werken álles kunt bereiken. Natuurlijk helpt het als je open staat voor groei en gelooft [...]

Zes tips om te werken aan een foutvriendelijk klimaat in je groep

Zes tips om te werken aan een foutvriendelijk klimaat in je groep 1. Reflecteer op je eigen mindset over falen Voordat je kinderen (van 0-99 jaar!) wil helpen om foutvriendelijker te worden, moet je eerst heel eerlijk naar jezelf durven kijken. Wees jezelf bewust van je eigen reacties op fouten en falen. Leer jezelf om minder te focussen op wat er fout gaat en hoe erg dat is [...]

Complimenten 2.0

Complimenten geven 2.0 Je bent echt een doorzetter! Wat heb je goed doorgezet! Wat heb je goed doorgezet, daardoor is het je gelukt om het liedje al veel soepeler te spelen op je gitaar! Jij bent zó handig! Handig gedaan! Handig dat je dit zo het opgelost. Daardoor ben je echt een stuk verder gekomen met je werk.   Toppertje! Goed je best gedaan! Je hebt enorm je best gedaan, [...]

Waarop heb je invloed?

Waarop heb jij invloed? Je kunt zeggen: “Waarom regent het nou alweer? Ik word er niet goed van!” Of je kunt zeggen: “Het regent alweer, ik trek een regenjas aan.” Je kunt zeggen: “Die jongens lokken me elke keer weer uit de tent. Ze zijn ontzettend stom.” Of je kunt zeggen: “Het lukt me nog niet om op te komen voor mezelf. Ik ga hulp [...]

Webinar over Groei in je Groep!

Webinar over de mappen Groei in je Groep! In dit webinar geven Inge en Lonneke uitgebreid uitleg over de mappen Groei in je Groep! Hierin zullen veel van je vragen wellicht beantwoord worden. Mocht je naar aanleiding van deze video nog vragen hebben, dan stel deze gerust via ons contactformulier. We zullen je dan zo goed mogelijk antwoord geven! Inhoud van het webinar: Begin - 06:55: introductie en [...]

Leren versus presteren

Laat je je leerlingen leren of laat je ze presteren? “In opdracht 2 en 3 gaan jullie leren hoe je breuken gelijknamig maakt. Ik ben benieuwd wie dat goed kan. Ik zet de time-timer op 15 minuten. Doe je best!” “Ik had een 7,3 voor mijn formatieve toets!” “We hebben deze periode bij Beeldende Vorming enorm veel geleerd. Dit zijn de eindresultaten!” Misschien vind je in bovenstaande voorbeelden [...]

Nieuw: Groei in je Groep! website

Nieuw: Groei in je groep! -website Misschien werk je al met Groei in je Groep! of misschien wacht je op de verschijning van een volgend deel (middenbouw of bovenbouw van het PO). We hebben in ieder geval mooi nieuws: Sinds wij Groei in je Groep! in 2018 lanceerden zijn vele kleuterklassen, sbo-scholen en andere groepen aan de slag gegaan om hiermee een groeiklimaat in hun groep vorm te [...]

De Leerkuil – animatie

De Leerkuil - animatie Deze Leerkuil is gemaakt door Dyllan, Evelien, Jasmijn en Lieve van flexgroep 6-7-8 van de Petrus' Bandenschool in Venray. Is 'ie niet ge-wel-dig?!

Achtergrondartikelen

De kracht van mindset

De kracht van mindset - Steeds meer mensen weten dat je vanuit een groeimindset veel meer open voor staat voor leren en ontwikkelen. De groeimindset komt je welzijn ten goede en je kunt je potentieel meer ontwikkelen. Het is dus niet meer dan logisch dat je benieuwd bent naar hoe je deze groeimindset kunt stimuleren. Daarover heeft Carol Dweck, de grondlegger van de mindsettheorie, veel interessants geschreven. Groeistart [...]

Feedback geven

Feedback geven - Gebruik Groeitaal! - Iedereen weet dat je het zelfvertrouwen van een kind stimuleert door hem complimenten te geven. Toch schuilt hier een addertje onder het gras. Sommige goedbedoelde uitspraken van ouders en leerkrachten kunnen namelijk een vaste mindset in de hand werken, doordat ze gericht zijn op ‘vaststaande’ talenten of intelligentie. Denk aan complimenten als: ‘Jij hebt echt een wiskundeknobbel’, ‘Weer een 9! Wat ben [...]

6 tips voor het stimuleren van de groeimindset

6 tips voor het stimuleren van de groeimindset - Iedereen heeft zowel de vaste mindset als de groeimindset in zich. Bij sommige kinderen (0-99 jaar!) is de vaste mindset echter de stem die veruit het hardste of meeste spreekt. We kunnen leren om de groeimindset meer stem te geven. De overgang van een vaste naar een groeimindset is niet eenvoudig. Alles wat het kind eerder het liefst vermeed, [...]

Hoogbegaafdheid en mindset

Hoogbegaafdheid en mindset - Hoogbegaafde kinderen denken relatief vaak vanuit een vaste mindset. Dit lijkt misschien tegenstrijdig met hun hoge iq, maar het is heel goed te verklaren. Wanneer je aan kinderen vraagt wat hoogbegaafdheid is, krijg je over het algemeen antwoorden als deze: ‘Dat je superslim bent’, ‘Het slimste kind van de klas’ of ‘Alles goed kunnen’. Kinderen (en volwassenen) gebruiken bij het beschrijven van hoogbegaafdheid regelmatig [...]

Mindset en leerproblemen

Mindset en leerproblemen - Dit soort uitspraken hoor je regelmatig bij kinderen die moeite hebben met onderdelen van de leerstof. Zeker wanneer ze hiervoor ook remedial teaching of regelmatig extra instructie krijgen, kunnen dit soort ideeën ingeprent raken in het brein van het kind. Het kind raakt overtuigd dat het gewoon niet goed genoeg is en nooit beter zal worden. Het ontwikkelt een vaste mindset. Mindset veranderen Het goede [...]

Titel

Ga naar de bovenkant