Artikelen2020-10-26T21:15:14+01:00

Op deze pagina lees je basis- en achtergrondinformatie over mindset.
Klik op de titel om het volledige artikel te lezen!

Digitale Mindset Boekenkast!

Wij hebben een online boekenkast gemaakt met allerlei boeken die gerelateerd zijn aan mindset. Neem een kijkje en vul ook gerust je favoriete titel aan!

Ga naar de mindset-boekenkast!

Onze blogs

De voedingsbodem voor een groeimindset

Stel je voor: je merkt dat het echt niet soepel loopt met een groep leerlingen. Met je leidinggevende heb je vanochtend afgesproken dat je dit vandaag nog in de vergadering gaat delen met je team, om te kijken wat hun ervaringen zijn en welke tips en ondersteuning ze je kunnen bieden. Tijdens de vergadering merk je dat twee collega’s steeds op hun telefoon kijken. Als de leidinggevende aangeeft aan [...]

Gastblog: ‘Benieuwd naar de rest’

Terwijl ik mijn lokaal startklaar maak, bedenk ik wat mijn groep dit jaar vooral nodig zou kunnen hebben. Het afgelopen schooljaar heb ik de kinderen stuk voor stuk zien groeien, vlak daarbij ondergetekende niet uit. Ik geloof dat je het beste tot leren kunt komen als je je bewust bent van je kwaliteiten en daarbij hoort ook een flink stuk doorzettingsvermogen.. De kinderen waarmee ik komend jaar het onderwijs [...]

Introductie: een klimaat voor groei

Leren is, per definitie, een uitdaging. Iets aangaan wat je nog niet kunt of kent: je veilige comfortzone uit en je zone van naaste ontwikkeling, je leerzone of je Lefland in. Dit is vooralsnog onbekend terrein en hier loop je absoluut de kans dat je fouten maakt. De kans is groot dat je te horen krijgt dat er betere manieren zijn om iets te doen of dat iemand anders het [...]

De Groeimindset is een primair leerdoel!

De Groeimindset is in onderwijsland momenteel overal. Een congres is niet compleet zonder een workshop over mindset, op de socials vliegen de groeimindset-quotes om je oren en scholen proberen de groeimindset tot in hun vezels te laten doordringen. Maar toch komen wij steeds vaker leerkrachten en docenten tegen die uitspraken doen in de trant van: “Oh ja, mindset… ja daar ben ik ooit wel mee begonnen, maar dat is [...]

Ja, maar hóe dan?!

Ja, maar hóe dan?! Daan zit in groep 6 bij juf Marloes. Het is een vrolijk en sociaal ventje, maar wanneer iets niet meteen lukt, ontploft hij onmiddellijk. Hij is dan boos op alles en iedereen. Marloes weet wat over het algemeen helpt wanneer kinderen frustratie ervaren. Ze blijft altijd rustig en positief, ze benadrukt steeds dat het niet erg is wanneer een leerling iets NOG niet kan [...]

Carol Dweck reageert op recente kritiek op onderzoek naar groeimindset

Carol Dweck reageert op recente kritiek op onderzoek naar groeimindset: Een groeimindset is de overtuiging dat intellectuele vermogens niet vaststaan, maar kunnen ontwikkelen. Behalen leerlingen die leren over de groeimindset betere cijfers en toetsresultaten? Brook Macnamara en haar collega’s deden een meta-analyse van groeimindset-interventies en ontdekten dat leerlingen die geleerd hadden over de groeimindset significant hoger presteerden. Macnamara is echter van mening dat de effecten van deze programma’s of [...]

Reisadvies: Lefland!

Reisadvies Het is weer vakantietijd, dus kan een reisadvies niet uitblijven. Waar ga jij voor? Makkie-land, Lef-land of Paniek-land? MAKKIE-LAND Klimaat In Makkie-land is het gedurende het gehele jaar aangenaam warm, met temperaturen die schommelen tussen de 20 en 25 graden Celsius. Er valt weinig neerslag en wanneer deze valt, is het in de vorm van regen. Door het gelijkmatige klimaat kan er niet gesproken worden van duidelijke seizoenen. Landschap Makkie-land heeft een [...]

Aan de slag met mindset bij kleuters

In het onderwijsmagazine "De wereld van het het jonge kind' verscheen in juni 2018 een artikel van onze trainer Lonneke over het ontwikkelen van een groeimindset bij kleuters in je klas. Klik hier om het artikel te lezen!

Doe jij aan curling?

Ken je de fantástische sport curling? Twee ploegen spelen bij dit spel tegen elkaar en proberen een zware granieten steen zodanig over een ijsbaan te laten glijden, dat deze zijn doel (één van de cirkels aan het eind van de baan) bereikt. Zogenaamde 'sweepers' of vegers lopen voor de steen uit en vegen driftig met bezems over de baan, zodat de steen precies terechtkomt waar hij moet zijn. In [...]

Nobelprijswinnaars kunnen kinderen leren doorzetten

Zou er een toekomstige Nobelprijswinnaar in je klas kunnen zitten? ‘Nobelprijswinnaars komen niet van Mars’, zegt Carin Klaesson van het Nobel Museum in Stockholm. ‘Het zijn mensen. Het zijn mensen die ietwat bijzonder zijn als het op hun doorzettingsvermogen aankomt.’ Het boek Nobel Journeys vertelt het verhaal van 10 Nobelprijswinnaars uit verschillende disciplines en culturen. Het is een coproductie van het Nobel Museum en EF Education First. Het [...]

Van je fouten kun je leren. Maar hoe dan?

“Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren gevonden die niet werken!” (Edison) “The greatest teacher, failure is.” (Yoda) Vele quotes moedigen ons aan om fouten te maken. Maar dat fouten altijd ‘goed’ zijn is misschien te simpel gezegd. Er zijn namelijk verschillende soorten fouten, die op verschillende manieren ontstaan en waar je op verschillende manieren van kunt leren. Wanneer leerlingen dit besef hebben, kunnen zij effectiever en [...]

Leren versus presteren

Leren of presteren – hoe krijg je leerlingen in de groeistand? Zien leerlingen school meer als een plek waar ze kunnen laten zien wat ze al kunnen, dan een plek waar ze dingen doen die nieuw voor ze zijn? Dan belemmert dat hun ontwikkeling. Veel ouders, leraren en scholen doen hun best om kinderen te stimuleren om zo goed mogelijke cijfers te halen of zo goed mogelijk te presteren. [...]

De kracht van goede feedback

Om leerlingen zicht te geven op hun leerproces kun je in gesprek gaan over hun ontwikkeling. Vaak doen we dit in de vorm van feedback, terugkijken op hoe het leerproces is gegaan. Dit is op zich zeker nuttig, al begrijp je na dit artikel dat andere vormen wellicht de groei van je leerlingen ook stimuleren. Drie vormen van effectieve feedback (Hattie & Timperley, 2007) die helpen met groeien van [...]

Moeten we kinderen prijzen?

In deze blog vind je de Nederlandse vertaling van het gesprek tussen o.a. James Nottingham en Carol Dweck uit deze video hiernaast over het geven van complimenten aan kinderen.  Kan prijzen kinderen onderuit halen? Volgens Dweck kan prijzen kinderen enorm helpen. Wanneer er complimenten gegeven worden op het proces dan kan dit het leerproces enorm stimuleren. Maar wanneer er complimenten worden gegeven over [...]

Foutief interpreteren van de groeimindset: waarom we leerlingen tekortdoen

John Hattie heeft vaak te maken met verkeerde interpretaties van zijn werk en realiseert zich dat Carol Dweck last heeft van hetzelfde probleem. In Sydney had hij een ontmoeting met Dweck. Omdat hij het niet eens is met veel uitspraken die aan Dweck worden toegerekend, heeft hij haar academische publicaties nauwkeurig doorgenomen, zodat hij goed beslagen ten ijs zou komen. Dweck vertelde Hattie tijdens een etentje over haar teleurstelling inzake [...]

Achtergrondartikelen

Ga naar de bovenkant